- Ryanair plánuje úplne zrušiť papierové palubné lístky do mája 2025.
- Letiská v Turecku, Maroku a Albánsku digitálne palubné lístky neakceptujú.
- Šesťdesiat percent cestujúcich už teraz využíva mobilné palubné lístky.
Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair vyvolala búrlivé reakcie oznámením o kompletnom prechode na digitálne palubné lístky do mája 2025. Toto rozhodnutie vyvolalo medzi cestujúcimi vlnu nevôle a mnohí vyzývajú na bojkot aerolínií. Informuje o tom britský magazín Express.
Generálny riaditeľ spoločnosti Michael O’Leary potvrdil, že papierové palubné lístky budú úplne nahradené digitálnymi. Podľa jeho vyjadrení už v súčasnosti približne 60 % cestujúcich využíva mobilné palubné lístky a očakáva sa, že toto číslo do konca minulého roka vzrástlo na 80 %.
„Naším cieľom je úplne eliminovať check-in pulty na letiskách, podobne ako sme to urobili s prepážkami na batožinu,” uviedol O’Leary. „Všetko bude spravované cez aplikáciu, čím sa proces stane plne digitálnym a eliminujeme používanie papiera.”
Riaditeľ spoločnosti zdôraznil, že cestujúci už nebudú musieť platiť za tlač palubného lístka na letisku, čím sa odstráni poplatok za odbavenie na letisku. „Veríme, že to prinesie plynulejšiu a jednoduchšiu cestu pre všetkých,” dodal.
Toto rozhodnutie však vyvolalo značnú kritiku zo strany verejnosti.
Mnohí cestujúci poukazujú na problémy, ktoré môžu nastať najmä u starších ľudí, ktorí nemajú smartfóny alebo nie sú zvyknutí používať mobilné aplikácie. „Ľudia by mali jednoducho bojkotovať túto spoločnosť. Nie každý má smartfón alebo vie používať aplikácie,” uviedol jeden z nespokojných cestujúcich.
Možné technické problémy
Ďalšie obavy sa týkajú technických problémov, ktoré môžu nastať pri používaní digitálnych palubných lístkov. Cestujúci sa pýtajú, čo sa stane v prípade vybitého telefónu, zlyhania aplikácie alebo iných technických problémov.
Špecifickým problémom je aj situácia v niektorých krajinách, ktoré digitálne palubné lístky neakceptujú. Ryanair na svojej webovej stránke uvádza, že letiská v Turecku, Maroku a Albánsku v súčasnosti neprijímajú mobilné palubné lístky a cestujúci si musia vytlačiť papierovú verziu.
Napriek snahe spoločnosti o modernizáciu a digitalizáciu služieb mnohí cestujúci vyzývajú na prechod ku konkurenčným aerolíniám ako easyJet alebo Jet2, ktoré stále ponúkajú možnosť papierového odbavenia. „Radšej pôjdem pešo, ako by som mal lietať s Ryanairom,” vyjadril sa jeden z nespokojných zákazníkov.
Táto zmena predstavuje významný krok v digitalizácii leteckej dopravy, ale zároveň vyvoláva otázky o prístupnosti služieb pre všetky vekové a sociálne skupiny. Zostáva otázne, ako sa spoločnosť vyrovná s týmito výzvami a či dokáže presvedčiť skeptických cestujúcich o výhodách nového systému.
Spoločnosti sa darí
Írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair dosiahla v treťom kvartáli prebiehajúceho obchodného roka obrovský nárast ziskovosti. Pozitívne výsledky ovplyvnili najmä vyššie ceny leteniek a rastúci počet prepravených pasažierov.
Aerolínie vykázali za obdobie október až december čistý zisk 149 miliónov eur, čo výrazne prevýšilo očakávania analytikov, ktorí predpovedali zisk okolo 60 miliónov eur. V rovnakom období predchádzajúceho roka spoločnosť zaznamenala zisk len 15 miliónov eur.
„V sledovanom období sme prepravili 45 miliónov cestujúcich, čo predstavuje 9-percentný medziročný nárast,” uviedla spoločnosť vo svojom vyhlásení. Celkové tržby sa vyšplhali na takmer 3 miliardy eur, čo znamená 10-percentný nárast.
Generálny riaditeľ Michael O’Leary predpokladá, že za celý obchodný rok prepraví Ryanair približne 200 miliónov pasažierov. Celoročný čistý zisk by sa mal pohybovať v rozmedzí 1,55 až 1,61 miliardy eur, píše portál Teraz.sk.