Slováci si za vlaky priplatia. Železnice upravujú cenníky

  • Železnice musia zvýšiť ceny.
  • Vyššia DPH sa premietne do cestovného.
  • Zdražovanie bude na úrovni centov.
Novinky Železnice upravujú cenníky
Železnice upravujú cenníky. Zdroj: shutterstock.com/Myshkovskyi
Kvakomat PC bannerBitmarkets

Rok 2025 prináša pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) dôležité kroky smerujúce k udržaniu dostupnosti služieb a efektívnemu fungovaniu železničnej dopravy. Od 15. januára 2025 pristúpi ZSSK k úprave výšky cestovného v reakcii na legislatívnu zmenu sadzby DPH z 20 % na 23 %, ktorá nadobudla platnosť 1. januára 2025.

Tento odklad o dva týždne je nevyhnutný na technickú prípravu IT systémov a finálne schválenie cenníka Ministerstvom dopravy SR. Súčasne dôjde k zaokrúhľovaniu cien cestovných lístkov s cieľom obmedziť používanie 1- a 2-centových mincí, ktoré sa postupne sťahujú z obehu kvôli vysokým nákladom na ich výrobu, často presahujúcim ich nominálnu hodnotu, a s cieľom zjednodušiť transakcie cez všetky platobné kanály.

V priemere sa úprava cien pohybuje na úrovni 3 až 4 %, pričom cena lístka medzi Bratislavou a Košicami vzrastie o 52 centov a medzi Žilinou a Popradom o 20 centov.

Úpravy sú minimálne, no technicky nevyhnutné, aby sme splnili zákonné požiadavky a zároveň zabezpečili, aby zmeny prebehli plynulo a bez komplikácií pre našich zákazníkov. Je pre nás prioritou zachovať stabilnú a dostupnú vlakovú dopravu pre všetkých,” uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Bratislava-Košice každú hodinu

Tieto zmeny prichádzajú po zavedení nového grafikonu v decembri 2024, ktorý priniesol hodinový takt na trase Bratislava – Košice. Tento krok znamená pravidelnejšie a spoľahlivejšie spojenia pre tisíce cestujúcich denne.

„Hodinový takt je zásadnou zmenou v železničnej doprave na Slovensku. Cestujúci majú k dispozícii častejšie spoje, ktoré zjednodušujú plánovanie ciest a prinášajú flexibilitu pre každodenné dochádzanie za prácou, rodinou či zážitkami,” vysvetlil Helexa.

Aj napriek legislatívnym úpravám a miernemu nárastu cien zostáva železničná doprava najvýhodnejšou a ekologickou alternatívou.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Železnice prepravia ročne milióny cestujúcich

ZSSK prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vlakmi, čím aktívne prispieva k udržateľnej doprave a znižovaniu emisií. Národný dopravca denne vypraví priemerne 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska.

ZSSK oslavuje 20 rokov

Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný aj z historického hľadiska, keďže spoločnosť oslavuje 20. výročie svojho vzniku. ZSSK vznikla v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov jednotných železníc, spolu so Železnicami Slovenskej republiky a Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia.

„Dvadsať rokov našej existencie symbolizuje stabilitu a záväzok neustáleho zlepšovania. Naša budúcnosť je postavená na digitalizácii, modernizácii a ekologických riešeniach, ktoré prinášajú vyšší komfort pre našich cestujúcich,” dodal Helexa.

txbAnycoin mobil banner