- Japonský automobilový priemysel čelí bezprecedentnej výzve.
- Nissan a Honda, dlhoroční rivali, začali rokovania o strategickom partnerstve.
- Ich spojenie by mohlo vytvoriť tretiu najväčšiu automobilovú skupinu na svete v čase, keď čínski výrobcovia preberajú globálnu dominanciu v elektromobilite.
Nissan a Honda, dve významné japonské automobilky, potvrdili prebiehajúce predbežné rozhovory o možnej užšej spolupráci. Hlavným motívom je potreba lepšie konkurovať čínskym výrobcom elektrických vozidiel. Obe spoločnosti však dementovali správy o plánovanej fúzii, ako uviedli japonské médiá.
Situáciu komplikuje správa agentúry Bloomberg o tom, že taiwanský technologický gigant Foxconn (oficiálne Hon Hai Precision Industry) prejavil záujem o kúpu kontrolného podielu v Nissane. Foxconn v poslednom období výrazne investuje do výroby elektrických vozidiel.
Strategické partnerstvo a aktuálna situácia
Už v marci tohto roka Nissan a Honda začali skúmať možnosti strategického partnerstva v oblasti elektrických vozidiel. Následne v auguste oznámili plány na zdieľanie komponentov pre elektrické vozidlá vrátane batérií. Súčasťou spolupráce má byť aj spoločný výskum softvéru pre autonómne riadenie.
Prípadné spojenie Nissanu s Hondou by vytvorilo tretiu najväčšiu automobilovú skupinu na svete. Do rokovaní bola údajne zahrnutá aj spoločnosť Mitsubishi Motors, ktorá je súčasťou aliancie Nissan-Renault.
Nissan nedávno oznámil rozsiahle škrty, ktoré zahŕňajú:
- Zrušenie 9000 pracovných miest (6 % globálnej pracovnej sily).
- Zníženie globálnej výrobnej kapacity o 20 %.
- Štvrťročnú stratu 9,3 miliardy jenov.
Honda taktiež zaznamenala pokles ziskov o takmer 20 % v prvej polovici fiškálneho roka 2024/2025, najmä kvôli slabému predaju v Číne.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Situáciu v japonskom automobilovom priemysle výrazne ovplyvňuje vzostup čínskych výrobcov. Čína nedávno predbehla Japonsko o 36 % a stala sa najväčším svetovým vývozcom vozidiel, pričom kľúčovú úlohu zohrala jej dominancia v sektore elektromobilov. Japonské firmy v tejto oblasti zaostali, keďže sa dlhodobo sústreďovali najmä na vývoj hybridných vozidiel.