- Výroba na Slovensku je stále nákladovo efektívna.
- Zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu.
- Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi.
Automobilový priemysel tvorí približne polovicu priemyselnej výroby na Slovensku a jeho cyklickú povahu ekonomika krajiny výrazne pociťuje. Martin Procházka z Coface upozorňuje, že tento sektor je typickým cyklickým odvetvím, v ktorom sa dobré časy striedajú so zlými, čo môže v budúcnosti predstavovať výzvy pre slovenskú ekonomiku.
Napriek tomu Procházka zdôrazňuje inovatívnosť a prínosy automobilového odvetvia, ktoré vytvára kvalifikované a dobre platené pracovné miesta, priťahuje know-how a rozvíja znalostnú ekonomiku. Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký.
Slovensko podľa neho stále zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde automobilový priemysel prispieva k rastu miezd a životnej úrovne. „Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí rušenie výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,” dodáva Martin Procházka.
Zdanlivý rast automobilového priemyslu v Európe zakrýva hlbšie problémy, ako je klesajúca výroba a menšia konkurencieschopnosť v oblasti elektromobility. Výroba automobilov tento rok dosiahne podľa Coface približne 11 miliónov kusov, čo je o 2 milióny menej ako v roku 2019, a medziročný rast sa spomaľuje.
„Elektromobilita postupuje pod očakávania a štruktúra predaja nepriaznivo ovplyvňuje celý dodávateľský reťazec,” upozorňuje Procházka.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Európska únia tlačí na elektromobilitu
Podľa Procházku sa objavujú negatívne signály z trhu ako rušenie objednávok a zhoršujúce sa finančné výsledky dodávateľov. Dodáva, že zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu. „Po energetickom šoku sú ceny plynu a elektriny na vyšších úrovniach, čo znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie,” dodáva Procházka.
Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi, hlavne v oblasti softvéru a rýchlosti inovácií.
„Model auta v Číne sa dostane na linku za 18 mesiacov, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,” tvrdí Procházka, pričom za dôvody európskeho zaostávania označil slabiny v softvéri a konektivite. Priemysel očakáva konsolidáciu kapacít v dodávateľskom reťazci, no v prípade Slovenska, ktoré je nákladovo efektívne a má energetický mix šetrný k uhlíku, sa neočakáva negatívny vplyv.