Mladí Slováci investovaniu nerozumejú: Väčšina netuší, ako chrániť svoje peniaze

  • Mladí Slováci sa snažia zhodnocovať svoje peniaze.
  • Mnohým však chýbajú vedomosti.
  • Nepoznajú možné riziká.
Ekonomika Väčšina mladých nevie ako chrániť svoje peniaze
Väčšina mladých nevie ako chrániť svoje peniaze. Zdroj: shutterstock.com/Trzykropy

Viac ako polovica mladých ľudí (57 %) na Slovensku vie, že peniaze sa časom znehodnocujú, ale len necelá pätina (18 %) vie, ako sa proti tomu chrániť, píše TASR.

Polovica (54 %) tiež považuje investovanie za zaujímavú tému, ale len 28 % z nich skutočne rozumie, čo investovanie znamená.

Vyplýva to z aktuálneho prieskumu správcovskej spoločnosti Amundi v spolupráci s výskumnou agentúrou STEM/MARK z augusta tohto roka, ktorý sa zameral na finančnú gramotnosť mladých vo veku 12 až 16 rokov.

Investičné skúsenosti a sporenie mladých

Približne 29 % mladých Slovákov už má podľa prieskumu nejaké skúsenosti s investovaním, najčastejšie za nich investujú rodičia (9 %) alebo si založili stavebné či dôchodkové sporenie. Radi tiež nakupujú veci, o ktorých veria, že ich hodnota časom porastie (11 %).

„Zvýšený záujem mladých ľudí o investovanie je pozitívnym signálom. Svedčí to o ich túžbe prevziať kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou. Výsledky prieskumu však zároveň naznačujú, že mnohým z nich chýba vzdelanie potrebné na prijímanie informovaných rozhodnutí a efektívne riadenie svojich financií,” priblížila portfólio manažérka Amundi Markéta Jelínková.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 76 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Záujem o informácie o financiách je nízky

Prieskum ukázal, že respondenti len zriedka vyhľadávajú informácie o peniazoch, sporení alebo investovaní. Iba 3 % opýtaných sa o tieto témy aktívne zaujíma, zatiaľ čo 14 % ich sleduje pasívne.

Väčšina sa o tieto informácie nezaujíma, čo oslabuje ich schopnosť účinne chrániť svoje financie pred rizikami. Len 18 % respondentov vie, ako chrániť svoje peniaze pred infláciou.

Vreckové ako nástroj finančnej gramotnosti

Jedným z prvých krokov k rozvoju finančnej gramotnosti mladých ľudí môže byť podľa spoločnosti vreckové. Prieskum ukázal, že 59 % slovenských tínedžerov dostáva pravidelné vreckové, ktoré v priemere predstavuje 16 eur mesačne.

Väčšina (60 %) si ho ukladá na bankový účet, čo naznačuje, že prechod na digitálne financie sa začína už v ranom veku. Zatiaľ čo 30 % mladých ľudí takmer všetko minie, ďalším 30 % sa podarí väčšinu peňazí ušetriť.

„Vreckové je skvelým nástrojom, ako tínedžerov naučiť základy finančného plánovania a zodpovedného hospodárenia s peniazmi. Ak k tomu pridáme základy investovania, môžu si vybudovať zdravé finančné návyky až do dospelosti,” doplnila Jelínková s tým, že kľúčovú úlohu v tomto procese zohrávajú rodičia, ktorí by mali so svojimi deťmi otvorene diskutovať o peniazoch.

Najčítanejšie články

1

Veľká zmena: Žiadna 23 % DPH sa nekoná. Rozhodnutie vlády prekvapilo

2

Biedronka prekvapuje aj Poliakov. Žasnú nad jej rozhodnutím týkajúcim sa Slovenska

3

Sociálna poisťovňa hľadá ľudí. Okrem platu 2 700 eur ponúka jedinečné benefity

4

V peňaženke možno nosíte vzácnu dvojeurovku. Vyšla len pred pár dňami

5

Veľká slovenská banka odstaví svoje elektronické služby. Na toto buďte pripravení

PR články

Z vrcholu na dno: Neuveriteľný príbeh pádu spoločnosti Intelu

PR články  | 26. septembra 2024

PR článok XTB. Intel, kedysi neotrasiteľný líder v oblasti procesorov, čelí v posledných rokoch dramatickému obratu svojho osudu.

Úpadok spoločnosti Intel

Investujte ako šampión: XTB predstavuje Zlatana Ibrahimovića ako tvár revolúcie vo financiách

Ľuboš Kovár  | 24. septembra 2024 Horúca novinka

Fintech gigant XTB spája sily s futbalovou legendou v prevratnej marketingovej kampani zameranej na investičné riešenia budúcnosti.

XTB predstavuje nového ambasádora značky
Horúca novinka

XTB ohlásilo exkluzívnu novinku: Víta nového ambasádora - Zlatana Ibrahimoviča

PR články  | 23. septembra 2024

XTB, popredná investičná platforma, ktorá nedávno oslávila svoje 20. výročie, prichádza s veľkou novinkou pre svet investovania.

XTB má nového ambasádora