- Nie a nie naštartovať?
- Mnohí vtedy siahajú po štartovacích kábloch.
- Častokrát sa však niekde stane chyba.
Naštartovanie auta so štartovacími káblami sa na prvý pohľad môže zdať ako jednoduchá úloha, no aj skúsení šoféri sa niekedy dopustia chýb, ktoré môžu spôsobiť vážne škody. Zle pripojené káble môžu vážne poškodiť elektroniku vozidla, batériu či dokonca spôsobiť požiar.
Niektoré tieto chyby vás môžu stáť stovky až tisíce eur a oprava môže byť časovo aj finančne náročná. Ako sa teda vyhnúť týmto chybám a bezpečne zvládnuť štartovanie s káblami? Portály Autoviny a Jazdíme uviedli, čomu sa vyvarovať.
Pozor na bežné chyby pri štartovaní auta
Keď auto neštartuje a máte po ruke štartovacie káble, mali by ste vedieť, ako ich správne použiť. Mnoho vodičov si neuvedomuje, že nesprávne pripojenie káblov môže spôsobiť rozsiahle škody.
Pri nesprávnom zapojení prúdi elektrina opačným smerom, čo môže viesť k preťaženiu elektronických komponentov.
To, čo sa na prvý pohľad môže javiť ako jednoduchý skrat, môže v skutočnosti poškodiť systémy ako riadiace jednotky, bezpečnostné prvky či alternátor.
Štartovacie káble môžu spôsobiť veľké škody
Najväčším rizikom je poškodenie batérie. Ak zapojíte káble nesprávne, môže dôjsť k skratu, ktorý batériu preťaží. Výsledkom môže byť jej predčasné zlyhanie alebo úplná nefunkčnosť.
Poškodiť sa môže aj alternátor, ktorý zabezpečuje dobíjanie batérie počas jazdy. Ak sa alternátor poškodí, batéria sa jednoducho nebude schopná dobíjať a čoskoro vás auto opäť nechá na ceste.
Nesprávne pripojenie štartovacích káblov môže viesť aj k preťaženiu elektrických systémov auta, čo môže znamenať poškodenie riadiacich jednotiek, poistiek či dokonca airbagov. Ak dôjde k skratu, môže to skončiť drahými opravami. Preto je dôležité, aby ste správne pripojili káble už na začiatku, a vyhli sa tak týmto problémom.
Riziko požiaru? Neberte to na ľahkú váhu
Na čo si však treba dávať obzvlášť pozor, je riziko požiaru. Skrat v elektrickom systéme môže spôsobiť prehrievanie a v najhoršom prípade aj vznietenie vozidla. Ak teda po pripojení káblov zaznamenáte iskry alebo začnete cítiť zápach spáleniny, okamžite zastavte a odpojte káble.
Ak zistíte, že ste káble pripojili nesprávne, netreba spanikáriť. Prvým krokom je okamžité odpojenie káblov. Potom je dobré skontrolovať, či nedošlo k poškodeniu poistiek. Mnohé moderné autá majú poistky, ktoré chránia citlivé elektronické súčasti pred poškodením.
Ak sa teda po nesprávnom pripojení nestane nič viditeľné, nezabudnite skontrolovať poistky a prípadne ich vymeniť. Je to často malá cena za ochranu drahších komponentov.
Nezabudnite tiež skontrolovať samotnú batériu. Ak máte multimeter, môžete si overiť jej napätie. Zdravá batéria by mala mať okolo 12,6 až 12,8 voltov. Ak je hodnota výrazne nižšia, batéria môže byť poškodená a bude potrebné ju vymeniť.
Správny postup pri štartovaní auta
Aby ste sa týmto chybám úplne vyhli, je dôležité správne postupovať už od začiatku.
Najdôležitejšie je vedieť, že červený kábel patrí na kladný pól batérie a čierny na záporný.
Vozidlá by ste mali zaparkovať vedľa seba s vypnutými motormi. Kladné póly oboch batérií spojíte červeným káblom a čierny kábel pripojíte k zápornému pólu pomocného vozidla a kovovej časti karosérie auta, ktoré potrebujete naštartovať.
Po úspešnom naštartovaní auta káble odpojte v opačnom poradí a nechajte auto naštartované, aby sa batéria dobila.
Čo ak sa auto stále nenaštartuje?
Ak sa vám aj po všetkom snažení auto nenaštartuje, nezúfajte. Môže to znamenať iný problém ako len vybitú batériu. V takom prípade je lepšie sa obrátiť na odborníka a nechať auto skontrolovať. Šetrenie na oprave môže viesť k ešte väčším problémom.