- Kedysi veľký hráč medzi elektromobilmi čelí krachu.
- Autá nestoja ani 20 000 dolárov.
Kedysi sa o automobilke Fisker hovorilo ako o vážnom konkurentovi Tesly. Dnes však americký výrobca elektrických áut bojuje o prežitie, informuje rakúsky portál Futurezone.at.
Spoločnosť totiž aktuálne predáva svoje zvyšné zásoby za zlomok pôvodnej ceny. Táto automobilka nielenže nenaplnila svoje investičné plány, ale narobila aj nemalé problémy našim západným susedom v Rakúsku.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Automobilke takmer „odzvonilo”
V marci tohto roku sa podľa informácií portálu začali objavovať prvé signály o finančných problémoch spoločnosti Fisker. V júni podala firma žiadosť o ochranu pred veriteľmi na americkom súde.
Fisker, ktorý kedysi plánoval súperiť s Teslou, teraz čelí bankrotu a snaží sa predať svoje naskladnené automobily za 80% zľavu, aby získal aspoň časť potrebných finančných prostriedkov.
Fisker požiadal súd o povolenie predaja zvyšných vozidiel za zlomok ich pôvodnej ceny, ako informoval portál TechCrunch. Kupcom týchto automobilov sa stala spoločnosť American Leasing, ktorá poskytuje vozidlá pre vodičov Uber a Lyft v New Yorku. Celkovo ide o 3 231 SUV, ktoré sú buď použité, alebo vyžadujú isté opravy.
Súdne dokumenty uvádzajú, že tento predaj prinesie automobilke približne 46 miliónov dolárov. Priemerná cena za jedno auto by údajne vychádzala len 14 000 dolárov – čo je len zlomok pôvodnej ceny 70 000 dolárov. Nové softvérové aktualizácie však nie sú súčasťou tejto dohody.
Neistá budúcnosť
Fisker použije príjmy z predaja áut na vyplatenie zvyšných 179 zamestnancov. Otázkou však zostáva, či spoločnosť prežije konkurzné konanie.
Fisker mal veľké plány aj v Európe, konkrétne v Rakúsku, kde plánoval vyrábať 40 000 kusov modelu „Fisker Ocean” v blízkosti mesta Graz. Z týchto plánov sa však podarilo vyrobiť len 10 000 áut v spolupráci s domácim koncernom Magna.
V dôsledku bankrotu musel Fisker v Rakúsku prepustiť 500 zamestnancov a pozastaviť výrobné plány.
Automobilky sa búria proti novému nariadeniu
Nedávno sme vás informovali, že Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) navrhuje nový systém núdzového brzdenia, ktorý má byť povinný vo všetkých vozidlách do roku 2029.
Tento systém má znížiť počet kolízií a zvýšiť bezpečnosť na cestách, pričom umožní automatické brzdenie pri rýchlostiach až do 100 km/h.
Automobilky združené v Aliancii pre automobilové inovácie, vrátane Fordu, General Motors, Toyoty a ďalších, však vyjadrujú obavy. Tvrdia, že súčasné technológie nedokážu spoľahlivo podporiť takýto systém. Navyše varujú, že predčasné brzdenie môže zmiasť ostatných vodičov a spôsobiť reťazové zrážky.
Aliancia tiež upozorňuje, že implementácia tejto technológie môže zvýšiť náklady na výrobu automobilov, čo by mohlo viesť k vyšším cenám pre spotrebiteľov. Navrhujú, aby NHTSA prijal európsky štandard pre systémy núdzového brzdenia, ktoré sú už overené a spoľahlivé.
Napriek tomu od júla 2024 musí byť asistent núdzového brzdenia povinnou výbavou pre novo registrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá.