Výborné správy pre mnohých Slovákov: Obchody zrejme upravia kritizované pravidlo

  • Tento návrh spadá pod novelizáciu zákona o ochrane spotrebiteľa.
  • Pozrite sa, čo všetko by sa mohlo zmeniť.
Off topic Slovenské obchody by mohli upraviť isté pravidlá
Slovenské obchody by mohli upraviť isté pravidlá. Zdroj: Unsplash.com/freestocks
Okazio PCBitmarkets

Opoziční poslanci z klubu Slovensko, Za ľudí a KÚ navrhujú, aby sa možnosť vrátenia tovaru bez udania dôvodu do dvoch týždňov rozšírila aj na kamenné obchody. Podľa portálu teraz.sk aktuálne zákon povoľuje tento krok iba pri kúpe na diaľku. Tento návrh spadá pod novelizáciu zákona o ochrane spotrebiteľa.

Poslanci uviedli v dôvodovej správe k návrhu, že cieľom predkladaného zákona je harmonizovať reguláciu odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu tak, aby sa podobný právny režim, ako už existuje pri zmluvách uzatvorených na diaľku, rozšíril aj na zmluvy uzatvorené v obchodných priestoroch predajcov, teda na predaj v takzvaných kamenných obchodoch.

Aké sú argumenty?

Navrhovatelia argumentovali tým, že v súčasnosti mnohí obchodníci umožňujú objednať tovar cez internet a následne ho vyzdvihnúť alebo vrátiť v kamennom obchode, alebo si ho dokonca v obchode osobne prezrieť a objednať cez internet.

 

Podľa nich sa tieto dva právne režimy tak prelínajú, že nie je racionálny dôvod, prečo by spotrebiteľ, ktorý uzavrie zmluvu v prevádzkových priestoroch, a spotrebiteľ, ktorý ju uzavrie mimo prevádzkových priestorov, mali mať úplne odlišné podmienky pri odstúpení od zmluvy.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Zákon o ochrane spotrebiteľa

Podľa Ministerstva hospodárstva SR cieľom návrhu schváleného v apríli je, podobne ako v predchádzajúcom prípade, zjednotiť a modernizovať právnu reguláciu ochrany spotrebiteľa a implementovať viaceré smernice Európskej únie (EÚ). Tým sa má dosiahnuť jasnejšia úprava práv a povinností spotrebiteľov aj obchodníkov, čo by mohlo výrazne uľahčiť dodržiavanie týchto povinností a zlepšiť vymožiteľnosť práv, píše portál webnoviny.sk.

Medzi najvýznamnejšie pozitívne zmeny v prospech spotrebiteľov patrí napríklad predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu z 14 na 30 dní pri zmluvách uzatvorených po nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo na organizovanom podujatí, kde sa spotrebiteľom prezentujú a ponúkajú produkty.

Taktiež by sa mala zvýšiť ochrana pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi.

Slovenské združenie pre značkové výrobky víta prijatie nového zákona o ochrane spotrebiteľa a zdôrazňuje, že tento nový právny rámec prenáša pravidlá, ktoré boli schválené na úrovni Európskej únie už v roku 2019, do slovenského právneho systému.

Nový zákon by mal priniesť výhody aj obchodníkom. Okrem iného odstraňuje povinnosti, ktoré ich nadmerne zaťažujú a neprinášajú reálny prínos pre ochranu spotrebiteľov.

Zároveň zavádza mechanizmus druhej šance, čo znamená, že obchodníci môžu byť oslobodení od sankcií alebo im môže byť sankcia znížená v prípadoch, keď sa dobrovoľne rozhodnú zastaviť porušovanie právnych predpisov a vykonať nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov.

https://youtu.be/y1GTtq_Zatc?si=7BuKDEBO9PcHPShm

txbOkazio mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.