Prídu starší vodiči o právo šoférovať? Európska únia vydala konečné rozhodnutie

  • Vodiči vo vyššom veku sú podľa názoru mnohých ľudí rizikom.
  • Vec sa riešila aj v Bruseli, prídu títo ľudia o vodičské oprávnenia?
Off topic Prídu starší vodiči o právo šoférovať?
Prídu starší vodiči o právo šoférovať? Zdroj: Shutterstock.com/Ground Picture
BitmarketsBest Wallet mobil

Kontroverzné diskusie v Európskom parlamente znovu rozvírili vody ohľadom možnosti odoberania vodičských preukazov starším vodičom, ktorí neprešli povinným testovaním schopnosti viesť vozidlo. Pripomína to portál Topspeed.sk.

Tento návrh bol predmetom hlasovania na konci februára. Správne riešenie tejto otázky však zostáva nejasné – mal by vodičský preukaz v krajinách EÚ stratiť svoju neobmedzenú platnosť?

Pôvodný plán navrhoval, že vodiči by museli obnoviť svoj preukaz každých 15 rokov. Podobné opatrenia existujú v niektorých štátoch už desaťročia, ale ich účinnosť v praxi je predmetom diskusií.

Vodičské preukazy

Starších šoférov mnohí ľudia vnímajú ako riziko na cestách. V Bruseli sa riešilo, či títo ľudia majú na cestách vôbec čo robiť. Pozrite sa, aké je definitívne rozhodnutie.

Sú starší vodiči rizikom?

Európsky parlament schválil nové smernice týkajúce sa vodičských preukazov. Medzi diskutované témy patrí aj otázka, či by mali vodiči v krajinách EÚ od určitého veku povinne absolvovať lekárske kontroly na predĺženie platnosti vodičského preukazu.

Výsledkom je, že Europarlament navrhol, aby jednotlivé členské štáty rozhodli samostatne na základe individuálnych kritérií.

V súčasnosti vodičský preukaz v EÚ neobsahuje žiadny dátum uplynutia platnosti, pokiaľ príslušná krajina, v ktorej bol vydávaný, nezaviedla príslušné prísnejšie predpisy. Tento dátum sa týka samotného oprávnenia vodiča, nie potreby vyžiadať si novú plastovú kartu po určitom čase. To už je dnes bežnou požiadavkou.

Ak už máte vodičské oprávnenie, obvykle vám platí doživotne, pokiaľ vám ho z dôvodu dopravných priestupkov neodoberú. Nedávne návrhy z Bruselu vyvolali diskusiu o tom, či starší vodiči predstavujú riziko v cestnej premávke.

Kritici reštrikcií tvrdia, že starší vodiči často disponujú cennými skúsenosťami z dlhoročného vedenia vozidla, sú väčšinou opatrnejší a majú schopnosť lepšie predvídať situácie v premávke. Taktiež neakceptujú univerzálnu diskrimináciu na základe veku.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Kontroly sú na Slovensku povinné

Pravidelné lekárske prehliadky každých 5 rokov musia absolvovať vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky, a ktorí dovŕšili vek 65 rokov, uvádza portál Slovensko.

Vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičských preukazov vydaných pred 19. januárom 2013, sú povinní podrobiť sa pravidelnej lekárskej prehliadke najskôr dva mesiace pred dosiahnutím veku 65 rokov a najneskôr do dvoch mesiacov po dosiahnutí veku 65 rokov a následne každých päť rokov. Títo vodiči sú povinní mať pri vedení motorového vozidla pri sebe doklad o zdravotnej spôsobilosti podľa § 89 ods. 1 nie starší ako päť rokov; na výzvu policajta sú povinní takým dokladom sa preukázať.

Takto vyzerajú nemecké štatistiky

Čísla z Nemecka jednoznačne ukazujú, že dôchodcovia sú zodpovední za väčšinu nehôd starších vodičov, až v 68,2 percentách prípadov. U vodičov nad 75 rokov sa až traja zo štyroch účastníkov nehody ukázali ako vinní.

Aj keď sú seniorní vodiči menej často zapojení do nehôd, je to skôr preto, že v priemere menej jazdia.

txbtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.