Štát nakúpil policajtom hybridné autá. Tie ale často brázdia slovenské cesty vybité

  • Policajný vozový park disponuje 600 plug-in hybridmi.
  • Tie vedia jazdiť aj desiatky kilometrov čisto na elektrickú energiu.
  • Často ale policajti nabíjanie neriešia a autá chodia po uliciach vybité.
Ekonomika Hybridné autá jazdia často vybité
Hybridné autá jazdia často vybité. Zdroj: Shutterstock.com/photokup/John Gomez
Freedum fighters PCBitmarkets

V policajnom vozovom parku len nedávno pribudlo viacero hybridných áut s cieľom eliminovať výfukové plyny. Plán to bol dobrý, ale ukázalo sa, že v praxi to tak nefunguje. Téme sa venoval motoristický portál TOPSPEED.

Hybridy sme nakúpili z peňazí od EÚ

Európska únia si uvedomila, že aj policajtov chce vybaviť modernými autami s najmodernejšími technológiami, preto nám poslala peniaze z plánu obnovy, aby bol policajný vozový park schopný ekologickej jazdy.

Brusel sme teda poslúchli, pričom štát nakúpil 600 takýchto vozidiel schopných aj bezemisnej jazdy, ale len v určitých prípadoch. Konkrétne ide o plug-in hybridy, ktoré už skutočne na našich cestách vídame.

To znamená, že pohon sa skladá zo spaľovacieho motora a elektromotora. Výhoda tohto typu hybridného pohonu je tá, že auto dokáže jazdiť aj výhradne na elektrický pohon niekoľko desiatok kilometrov.

To má vplyv aj na konečnú spotrebu, navyše je takáto jazda tichšia a aj šetrnejšia k prírode. Nevýhodou plug-in hybridov je ale to, že by sa mali nabíjať na nabíjacích staniciach. To je lacnejšie ako tankovanie pohonnej hmoty založenej na rope. Tu ale nastáva problém.

Zistilo sa totiž, že nabíjanie mnoho policajtov skrátka nerieši. Tým pádom sú batérie hybridov vybité a takéto vozidlo v tom momente na pohon využíva len spaľovací motor, takže výhoda hybridu automaticky odpadá.

Problémom polície je nabíjacia infraštruktúra

Problémom polície je nabíjacia infraštruktúra. Zdroj: Shutterstock.com/Marian Weyo

Aj keď je vtipov o policajtoch dostatok, nabíjanie plug-in hybridného auta je mimoriadne jednoduché. Stačí nájsť vhodnú nabíjaciu stanicu, otvoriť kryt konektora a zapojiť doňho kábel.

Avšak, súčasný minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) má na nákup plug-in hybridov pre políciu vlastný názor. Podľa neho bol takýto nákup nevhodný. Autá sa vraj nestíhajú nabíjať a celkové prevádzkové náklady sú následne vyššie.

Tento trend sme prevzali zo západných krajín, ktoré tiež pre štátne zložky čoraz viac využívajú elektrifikované vozidlá. Rozdiel medzi nami a týmito krajinami je však v tom, že oni majú lepšie zvládnutú nabíjaciu infraštruktúru.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

V hre je aj trestné oznámenie

Minister Šutaj Eštok vidí problém práve v samotnom nabíjaní, pretože ako argumentoval, policajti nemajú stáť na nabíjačkách, ale majú byť k dispozícii v teréne v uliciach. Minister dokonca plánuje podať trestné oznámenie, pričom to odôvodňuje tým, že autá mali byť nakúpené predražene.

Proti tomuto názoru sa ale postavil bývalý minister vnútra Roman Mikulec (Hnutie Slovensko), ktorý povedal, že emisnú normu spĺňali len plug-in hybridy. V opačnom prípade by hrozilo, že by štát nenakúpil autá pre policajtov vôbec.

Do debaty sa zapojil aj Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Podľa jeho názoru je plug-in hybrid s nabitou batériou skutočne ekologický, po jej vybití sa však správa ako ktorékoľvek spaľovacie auto. Ako problém vidí hlavne nastavenie a naplánovanie nabíjacej infraštruktúry.

Prečítajte si aj: Na Slovensku platí, že na dobré sa čaká. Vieme, kedy sa dokončia najviac očakávané obchvaty

Flockers PCOkazio mobil
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.