Naši susedia budú po diaľnici brázdiť 150-tkou. Nás čaká zrejme pravý opak, dôvod vodičov štve

  • Už dnes majú kompetentní na stole návrh, na ktorých úsekoch českých diaľnic by mala byť zvýšená maximálna povolená rýchlosť na 150 km/hod.
  • Českí šoféri sa tak dočkajú zrýchlenia premávky aj na diaľniciach.
  • Slovensko pravdepodobne pôjde opačnou cestou.
Novinky Maximálna povolená rýchlosť sa v ČR zvýši na 150 km za hodinu
Maximálna povolená rýchlosť sa v ČR zvýši na 150 km za hodinu. Zdroj: shutterstock.com/Rudmer Zwerver/krigo
Freedum fighters PCBitmarkets

Už dnes majú kompetentní na stole návrh, na ktorých úsekoch českých diaľnic by mala byť zvýšená maximálna povolená rýchlosť na 150 km/hod. Tieto úseky sú na takúto rýchlosť bezpečné a vhodné. Českí šoféri sa tak dočkajú zrýchlenia premávky aj na diaľniciach. V súčasnosti sa však tieto opatrenia ešte len pripravujú.

Zvýšená maximálna povolená rýchlosť

Medzi zvažované úseky patrí novo vybudovaná časť juhočeskej D3 alebo D1 medzi Vyškovom a Přerovom. Základnou podmienkou pre zaradenie do tohto zoznamu je prehľadnosť a dobre zvolený polomer zákrut. V opačnom prípade by hrozilo nebezpečenstvo kolízií a zvýšeného počtu dopravných nehôd.

Jednou z podmienok je, aby konkrétne vybrané úseky mali k dispozícii systém, kedy by bolo možné operatívne znížiť rýchlosť v prípade potreby. Ide napríklad o zlé počasie, kolíziu na diaľnici a pod. Je to nevyhnutná podmienka, ktorej vzor by sme mohli hľadať napríklad v Nemecku, kde je diaľničná doprava bezpečná.

Je potrebné zdôrazniť, že ide len o niektoré úseky diaľnice, nejedná sa teda o plošnú zmenu rýchlosti na všetkých cestách. Novela tzv. cestného zákona, ktorá zmenu umožnila, so sebou prináša viacero noviniek. Príkladom môže byť možnosť vedenia vozidla od 17 rokov, pričom musí byť prítomná staršia osoba s vodičským oprávnením a kontrolovať dodržiavanie pravidiel.

Binance
97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Kritika zámeru

Susedia v Českej republike sa tak dočkajú zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti. Predložený návrh si vyslúžil pomerne veľkú kritiku z rôznych strán. Ide napríklad o hľadisko ekológie. Vyššia rýchlosť áut totiž znamená rovnako aj vyššie produkované emisie plynúce z dopravy.

Opačnou cestou sa vydalo nedávno napríklad Holandsko. V denných hodinách pristúpilo pomerne prísne k zníženiu maximálnej rýchlosti na diaľniciach z pôvodných 130 na 100 km/hod. Ako podstatný argument uvádzalo predovšetkým zvýšenú produkciu emisií vyplývajúcich z dopravy.

Paradoxne, doprava v Holandskom kráľovstve nebola hlavným zdrojom emisií, ale viac ako polovica z nich pochádzala z poľnohospodárskeho sektora, ktorý tam patrí k najrozvinutejším v Európe.

https://twitter.com/radek_hosek/status/1483378836486209536

Ďalším hľadiskom je bezpečnosť premávky. Zvyšovanie maximálnej povolenej rýchlosti znamená zároveň aj vyššie riziko kolízií. Práve z toho dôvodu Nemecko a teraz aj Česká republika dbá na to, aby boli úseky zabezpečené aj ďalšími systémami zvyšujúcimi bezpečnosť premávky.

Slovenská cesta

Slovenská republika s veľkou pravdepodobnosťou nepristúpi k zvyšovaniu maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach. Aj napriek tomu môžeme očakávať určité zmeny.

Návrh, s ktorým aktuálne pracuje Ministerstvo dopravy, je presne opačný. Po vzore Rakúska by sme mali pristúpiť na niektorých úsekoch k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti, a to na 100, resp. dokonca 80 km/hod.

Dôvodom je snaha o znižovanie emisií. Tieto informácie vyvolali u motoristov veľkú nevôľu. Určitou kompenzáciou by malo byť to, že sa návrh nebude týkať elektromobilov, pretože neprodukujú emisie priamym spôsobom.

Mohlo by Vás zaujať: Slováci môžu získať príspevky, o ktorých ani netušia. Jeden z nich presahuje 1 000 eur

txbtxb
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.