- Dohoda francúzskej vlády a koncernu Stellantis priniesla tzv. sociálny lízing
- Tento spôsob umožní Francúzom dosiahnuť na elektromobil za niekoľko desiatok eur mesačne
Dohoda francúzskej vlády a koncernu Stellantis priniesla tzv. sociálny lízing. Tento spôsob umožní Francúzom dosiahnuť na elektromobil za niekoľko desiatok eur mesačne.
Konkrétne ide o 54 alebo 89 eur v závislosti od značky, ktorú si klient vyberie. Sociálny lízing by mal podľa zámerov prispieť k predaju niekoľkých desiatok tisíc vozidiel.
Sociálny lízing
Pôvodné plány boli odlišné. Splátka mala dosiahnuť 100 eur, čo sa však podarilo podstatným spôsobom znížiť. Sociálny lízing tak lepšie plní svoju úlohu, a tou je pomôcť aj nízkopríjmovým rodinám a jednotlivcom zabezpečiť si elektromobil za podmienok, ktoré ich sociálna situácia nevylučuje.
Sociálny lízing pozostáva vlastne z viacerých nástrojov. Okrem bežného rozdelenia ceny vozidla na splátky, teda lízingu, pripája aj formu dotácie. Dotovaná je cena vozidla pre spotrebiteľov, čo znamená zníženie ceny, od ktorej sa odvíjajú splátky. To umožnilo dosiahnutie takejto priaznivej ceny.
Na tieto snahy reagujú aj ďalšie automobilky, čo podstatným spôsobom znižuje ceny a ponúka výhodné splátky. Aktuálne sa dostali približne na hranicu 40 eur mesačne, čo už môžeme nazvať ako dostupné pre široké vrstvy obyvateľov.
Cheap EVs for everyone: France launches 'social leasing' at €40/month https://t.co/JDDy5xtHMG
— Electrek.co (@ElectrekCo) December 18, 2023
Nový nástroj tak umožní rozvoj elektromobility. Koncern Stellantis spolupracuje s francúzskou vládou na tomto rozvoji a zverejnil všetky dostupné elektromobily, ktoré sú zaradené do tohto systému.
Leasing social : 8 modèles de Stellantis disponibles dès 54 euros par mois https://t.co/rk5rmbXi4t
— Arnx Entreprises (@ArnxEntreprise) December 18, 2023
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Rozvoj elektromobility
Teslamagazín zverejnil aj zoznam konkrétnych modelov od viacerých automobiliek, ktoré sú dostupné v rámci sociálneho lízingu. Sú to:
- Fiat 500 – 89 €/mes.,
- Opel Corsa Electric – 94 €/mes.,
- Peugeot e-208 – 99 €/mes.,
- Opel Mokka Electric – 119 €/mes.,
- Citroen e-C4 – 129 €/mes.,
- Jeep Avenger – 149 €/mes. a
- Peugeot e-2008 – 149 €/mes.
Zoznam automobilov je dostatočne pestrý na to, aby si mohli spotrebitelia vybrať. Francúzsko je prvou krajinou Európy, kde sa sociálny lízing realizuje. Ide však o celoeurópsky zámer, ako podporiť elektromobily vyrábané na starom kontinente.
Prostredníctvom ekologických noriem sa podarilo vynechať z tejto schémy čínske elektroautá, pri ktorých existuje podozrenie z nedovolenej dotácie zo strany čínskej vlády. Tým získavajú neoprávnenú výhodu.
Leasing social: Fiat, Citroën, Renault… quels seront les modèles à moins de 100 euros par mois?https://t.co/mRahLJvbe7 pic.twitter.com/w0Orh0lLuV
— BFMTV (@BFMTV) December 15, 2023
Emisné posudzovanie okrem zhromažďovania údajov o produkcii CO2 pri výrobe zohľadňuje aj emisie týkajúce sa dopravy automobilov do Európy. To vlastne znemožňuje čínskym výrobkom vstup do tejto schémy pomoci.
Európska únia si tak chráni svoj rozvinutý automobilový priemysel, od ktorého sú krajiny závislé. Práve ten je pre Európu charakteristický a je ťahúňom jej ekonomiky. Automobilky tvoria podstatnú časť produkovaného HDP krajín, zamestnávajú desiatky tisíc ľudí a pod. Ich podpora zo strany únie je teda pochopiteľná.
Sociálny lízing sa dá chápať ako reakcia Európy na súčasné problémy automobilového priemyslu. Problémy však nezaznamenávajú len európski producenti automobilov, ale napríklad aj globálne pôsobiaca Tesla. Do veľkej miery je ich problémom konkurencia z Číny. Čínske automobily konkurujú európskym už nie len cenou, ale postupne aj v kvalitatívnych aspektoch.
Mohlo by Vás zaujať: Čínska automobilka vybabrala s dovoznými clami. Postaví závod priamo v Európe