Zlodeji áut nie sú výnimkou ani na Slovensku, pričom každoročne odcudzia stovky vozidiel. Po novom sa však zlodeji viac zameriavajú na konkrétny typ pohon, láka ich totiž jedna drahá súčiastka, informuje o tom denník SME.
Ako ukazujú najnovšie štatistiky Ministerstva vnútra SR, tak v roku 2022 sa zlodejom podarilo ukradnúť dokopy až 780 vozidiel. Na druhej strane, dobrou správou je, že toto číslo medziročne kleslo.
Polícii pomáha aj občianska iniciatíva HAKA, ktorej sa podarilo vypátrať už niekoľko stoviek vozidiel. Zakladateľ Štefan Farkaš povedal, že autá sa kradnú najčastejšie na náhradné diely, čo nie je žiadnym prekvapením.
Najviac sa kradnú najpredávanejšie autá, pretože je ich, logicky, veľa. Napriek tomu je tu pre zlodejov nové lákadlo, pre ktoré sa im vozidlo oplatí ukradnúť kvôli jednej podstatnej súčiastke.
V posledných rokoch totiž stúpli krádeže hybridov. Dôvod je jednoduchý – cena batérie. Už aj zlodeji vedia, že ide o veľmi drahý komponent, ktorého cena sa môže vyšplhať na niekoľko tisíc eur.
Postupom času môžu zlodeji prejsť z hybridov na plne elektrické vozidlá, ktorých počet na našom území neustále narastá. Tam je cena ešte vyššia, keďže takéto vozidlá sa spoliehajú iba čisto na energiu z batérie.
HAKA sa bude aj naďalej venovať tejto činnosti pátrania po stratených vozidlách. Na záver má však niekoľko jednoduchých tipov, ako neprísť o auto:
- Preveriť si pôvod auta, teda či nie je naňho viazaný lízing alebo exekúcia.
- Dávať kľúče od auta čo najďalej od vchodových dverí.
- Nenechávať si vo vozidle veci, ktoré môžu lákať zlodejov.
- Neparkovať na odľahlých a tmavých miestach.
- Vždy skontrolovať, či sa dvere zamkli. Používať keyless zamykanie na kľučke auta namiesto diaľkového zamykania kľúčom.
- Mať vozidlo pod kontrolou cez mobilnú aplikáciu.
- Chrániť si vozidlo kvalitným zabezpečovacím systémom.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Majitelia SUV si za parkovné budú priplácať
Ľudia po celom svete si obľúbili vozidlá typu SUV. Ide o praktické vozidlá s veľkým miestom predovšetkým v batožinovom priestore. Práve s veľkosťou a priestrannosťou súvisí ich najväčší problém.
Vodiči SUV majú častokrát problém zaparkovať na užších parkovacích miestach, ktoré vznikli pred mnohými desaťročiami. Vtedy sa nepočítalo s tým, že SUV sa stanú takým obľúbeným segmentom.
Problémy nastávajú predovšetkým v centrách európskych metropol, kde ani nie je priestor na rozšírenie už existujúcich parkovacích miest. Preto sa začína diskutovať o tom, či by si majitelia týchto veľkých áut nemali priplatiť aj za samotné parkovné.
Ako prvé reagujú francúzske mestá Paríž a Lyon. Tam bude od Nového roka parkovné pre majiteľov SUV vyššie. Dokonca bude platiť pravidlo, že čím väčšie auto, tým drahšie parkovné.
Prečítajte si aj: Vyššie parkovné pre vodičov SUV? Toto nie je žart, ale možno čoskoro realita