Slovensko chce využiť granty na výstavbu ciest s civilno-vojenským využitím, na ktoré Brusel ponúka dokopy takmer 800 miliónov eur. Aktuálne máme prihlásené tri projekty, informuje o tom portál HNonline.
Prihlásené projekty zo Slovenska by mali stáť Brusel 178 miliónov eur. Najväčšia časť z týchto peňazí poputuje na výstavbu druhej časti severného obchvatu Prešova. Ide o súčasť koridoru Via Carpatia, ktorá by sa mala tiahnuť naprieč východom Poľska, Slovenska, Maďarska až po balkánske krajiny.
Žiadosť zahŕňa aj projektovú prípravu ostatných úsekov rýchlostnej cesty R4 až po hranicu s Poľskom. Druhý balík obsahuje preplatenie projektovej dokumentácie na prípravu nových úsekov.
Tam môžeme spomenúť napríklad výstavbu diaľnice D1 od Bidoviec po hranice s Ukrajinou. V hre je aj projektová príprava druhej rúry tunela Branisko a posledného úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami na trase Turany – Hubová.
Slovensko využilo svoje prostriedky aj na podanie tretieho projektu. O financie žiada Letisko Košice. Dotácie zatiaľ nie sú schválené a aktuálne ich vyhodnocuje Európska komisia a jej výkonná agentúra CINEA. Finálne výsledky spoznáme v januári 2024.
Nie je prekvapením, že investície putujú na východ Slovenska. Môže za to vojna u našich susedov, ale aj príchod veľkého investora Volvo do obce Valaliky, kde postaví veľký závod vyrábajúci elektromobily.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Diaľnica spájajúca Košice a Bratislavu je nočnou morou a hanbou Slovenska
Diaľnica do Košíc sa stavia už 50 rokov. Premiér Róbert Fico v minulosti sľuboval, že bude k dispozícii do roku 2010, no nestalo sa tak. Úsek diaľnice D1 Turany – Hubová sa určite nezačne stavať v roku 2023. Jeho samotná výstavba by mohla trvať päť rokov a stáť predbežne miliardu eur.
Výraznou chybou bolo samotné trasovanie diaľnice, o ktorom sa rozhodlo pred vyše polstoročím. Ak by trasa viedla napríklad juhom, kde nie sú také náročné prírodné podmienky, zrejme by už stavba dávno existovala.
Diaľnica spájajúca Košice a Bratislavu už síce je k dispozícii, ale vedie cez susedné Maďarsko. Náš južný sused začal týchto 57 kilometrov diaľnice stavať v roku 2018 a to na tri etapy. Cena sa vyšplhala na približne 490 miliónov eur.
Ide o súčasť prepojenia 3 300 kilometrov dlhého úseku diaľnic spájajúcich Baltské more s Rumunskom a dopravného koridoru Via Carpatia pokračujúceho až do Grécka.
Prečítajte si aj: Volvo pri Košiciach nečakane mení plány. O čo konkrétne ide?