Sezónnosť trhov – skvelá stratégia filtrovania

  • Sezónnosť trhov je v ekonomike veľmi dôležitá.
  • Historická sezónnosť je veľkým pomocníkom, ale obchodník musí vždy brať do úvahy aktuálnu náladu na trhu.
PR články
Ekonomická sezónnosť. Zdroj: shutterstock.com/Miha Creative

PR článok spoločnosti XTB. Asi nikoho neprekvapí, že sezónnosť má výrazný vplyv aj na finančné trhy. Sedliacky rozum nám hovorí, že dáva zmysel, aby obdobie leta ovplyvňovalo cenu kukurice a čas Vianoc zase hodnotu akcií retailových obchodov. Ako ale tento aspekt v obchodovaní a investovaní správne využiť?

Sezónnosť je jednoducho tendencia určitých aktív vykazovať opakujúce sa vzorce alebo trendy v určitých obdobiach počas roka. Pochopenie rôznych foriem sezónnosti môže obchodníkovi pomôcť najmä pri určovaní priorít smeru trhu, plánovaní a alokácii obchodných nápadov, prípadne pri znižovaní podstupovaného rizika.

Účel použitia

Hlavná úloha analýzy sezónnosti je v tom, že nám môže pomôcť filtrovať trhové signály. To znamená, že nejde o metódu, ktorá by obchodníkovi priamo určovala miesto alebo cenu vstupu či výstupu. Táto metóda má pomôcť uprednostniť jeden zo smerov trhu v danom časovom období. Preto mnoho obchodníkov využíva tento prístup ako vodítko pred prípadným vstupom na trh, aby zistili, či je myšlienka obchodu korelovaná s aktuálnou sezónnosťou trhu.

Opakovanie určitých cenových pohybov alebo vzorcov možno pozorovať viac-menej na všetkých trhoch. Avšak najvýraznejšie sezónne trendy nájdeme najmä na komoditných trhoch, a to aj vzhľadom na povahu ich podkladových aktív, ďalej potom aj na akciových a indexových trhoch.

Najobľúbenejšie sezónne trendy

Aké sú teda najlepšie príklady sezónnosti? Celkovo ich môžeme rozdeliť do niekoľkých skupín:

  • Kalendárna sezónnosť
    • zameranie na opakujúce sa udalosti v kalendárnych mesiacoch, sezónne zmeny, sviatky a opakujúce sa udalosti.
      • Januárový efekt
      • Sell in May and go away (Predaj v máji a opusť trh)
      • Santa Claus rally
  • Sektorová sezónnosť
    • zameranie na určité odvetvie alebo triedu aktív po určitú dobu.
      • Zlato v letných mesiacoch
      • Energia v zimných mesiacoch
      • Maloobchodné spoločnosti a ich akcie v 4. štvrťroku
  • Sezónnosť na základe fundamentálnych udalostí
    • zameranie sa na konkrétne udalosti, napr. hospodárske výsledky firiem, prezidentské voľby atď.
      • Volebný rok v USA
      • Sezónnosť ziskov technologických firiem
  • Sezónnosť v rámci týždňa
    • špecifický prístup k vyhľadávaniu vzorov a šablón, ktorý porovnáva výkonnosť v jednotlivých obchodných dňoch počas týždňa a víkendu.

Natgas a jeho sezónnosť

Jednou z praktických analýz môže byť sezónnosť amerického zemného plynu – Natgas. Tento trh má v zásade dva hlavné sezónne trendy rastu, prvá je v jarných mesiacoch, kedy prebieha kontraktovanie na leto, a druhý trend prebieha na prelome leta a jesene ako príprava kontraktov na zimu.

Na obrázku nižšie vidíte cenový graf a pod ním histogram indikátora sezónnosti, zvýraznená je práve jarná tendencia rastu natgasu. Toto obdobie nakláňa pravdepodobnosť v prospech longových obchodníkov, naopak shortári by mali byť v tomto období skôr konzervatívni. Stále je ale nutné pamätať, že sezónnosť nie je svätým grálom obchodovania a cena vždy môže ísť aj proti trendu. Avšak vďaka sezónnosti je možné jednoducho určiť smerovú tendenciu, ktorá nám môže byť veľmi nápomocná.

Pohľad na sezónnosť na trhu so zemným plynom minulý rok v USA

Pohľad na sezónnosť na trhu so zemným plynom minulý rok v USA. Zdroj: xStation

Súhrn

Historická sezónnosť je veľkým pomocníkom, ale obchodník musí vždy brať do úvahy aktuálnu náladu na trhu, ktorá sa môže od analyzovaného historického obdobia výrazne líšiť. Ako príklad môže poslúžiť efekt Covid-19 na komoditnom trhu, ktorý mal výrazný negatívny dopad na trh s ropou, alebo začiatok rusko-ukrajinskej krízy, ktorej dopytový šok, po americkom zemnom plyne, spôsobil jeho prudký nárast. Všetky tieto udalosti čiastočne eliminovali vplyv sezónnych trendov.

Rovnako ako všetky ukazovatele a nástroje technickej analýzy by sa aj sezónnosť mala používať v spojení s ďalšími analytickými technikami a nástrojmi fundamentálnej analýzy. Identifikáciou a analýzou opakujúcich sa vzorcov a trendov môžu obchodníci potenciálne zvýšiť svoju ziskovosť a prijímať informovanejšie obchodné rozhodnutia. Celkovo možno povedať, že začlenením sezónnosti do svojich obchodných stratégií môžu traderi aj investori potenciálne získať významnú výhodu a zvýšiť svoje šance na úspech na trhoch.

Ak sa o obchodovaní chcete dozvedieť viac, ďalšie informácie na túto tému nájdete v videokurze Trading pre začiatočníkov dostupnom zadarmo na webe:

TIP Získať videokurz zdarma

Najčítanejšie články

1

Veľká zmena: Žiadna 23 % DPH sa nekoná. Rozhodnutie vlády prekvapilo

2

Biedronka prekvapuje aj Poliakov. Žasnú nad jej rozhodnutím týkajúcim sa Slovenska

3

Sociálna poisťovňa hľadá ľudí. Okrem platu 2 700 eur ponúka jedinečné benefity

4

V peňaženke možno nosíte vzácnu dvojeurovku. Vyšla len pred pár dňami

5

Veľká slovenská banka odstaví svoje elektronické služby. Na toto buďte pripravení

PR články

Z vrcholu na dno: Neuveriteľný príbeh pádu spoločnosti Intelu

PR články  | 26. septembra 2024

PR článok XTB. Intel, kedysi neotrasiteľný líder v oblasti procesorov, čelí v posledných rokoch dramatickému obratu svojho osudu.

Úpadok spoločnosti Intel

Investujte ako šampión: XTB predstavuje Zlatana Ibrahimovića ako tvár revolúcie vo financiách

Ľuboš Kovár  | 24. septembra 2024 Horúca novinka

Fintech gigant XTB spája sily s futbalovou legendou v prevratnej marketingovej kampani zameranej na investičné riešenia budúcnosti.

XTB predstavuje nového ambasádora značky
Horúca novinka

XTB ohlásilo exkluzívnu novinku: Víta nového ambasádora - Zlatana Ibrahimoviča

PR články  | 23. septembra 2024

XTB, popredná investičná platforma, ktorá nedávno oslávila svoje 20. výročie, prichádza s veľkou novinkou pre svet investovania.

XTB má nového ambasádora